Sunday, November 30, 2008

lessons learnt the hard way...

AMARAN! post ni agak panjang dan membosankan, dan jika diambil dlm dos yg berlebihan, boleh mengakibatkan kanker dan impotensi. Harap maklum.

aku tak brape pasti sama ada gambar sebelah ni relevan atau tak ngn post ni ^_-... semlm aku bsembang ngn abg kamal, rakan sekerja aku psl kenangan yang paling tak ble lupe dlm hdup... die cte psl kenangan die time tabligh, aku plak cite psl satu minggu yg prnh trjadi kt aku, yg telah mematangkan aku sedikit sebyk...

time tu aku masih menuntut kt salah sebuah IPTA terkemuka di selatan tanah air (Universiti Tendang Menendang- bkn nama sebenar, tmasuk la aku yg kene tendang... adooiiii sktnye...) mse tu umur aku 20, nk masuk 21... darah muda, tau nk mendidih je... silap sket maki hamun berjela-jela smp kering tekak... kemudian, dtgla 1 minggu yang telah secara tak langsung menjadi pemangkin dlm transisi aku dari remaja ke alam kedewasaan...

time 2 cuti sem, aku wt part time kt Eden Garden Hotel, Stulang JB... keje banquet, pnt cm pe, kene kuli sepanjang ari... gaji ikut jam, sejam $3.50... biasenye dpt pas abes keje, tp minggu 2 dorg bg lewat sket, so jumaat mnggu tu aku dpt utk 5 ari sebelumnya, dlm 200 cmtu... sronok gile...

abes keje aku pon stat moto gerak balik... smp je umah, aku pon gantung kunci moto, nk kuarkn wallet taruk atas meja... seluk pnye seluk, wallet takde... aku glabah, cri stu umah kot2 terkeluar dri poket... tak jumpe2, aku stat moto balik, follow balik jln aku balik umah td kot2 jumpe tercicir ats jln... cari wallet hitam tgh pkul 2pagi, umpama cari jarum dlm jerami... tak jumpe2, aku blk umah... tmenung, tgn atas dahi... $, ic, lesen n rodtax moto sme dlm 2... sengal...

esok nye, aku lpk Yan Burger, port kegemaran aku... yan blanje aku daging spesel memandangkan aku takde $ lgsung nk mkn, dr pagi minum air 0 je... pas lepak lbh kurang, aku pon stat moto nk blah... dgn kpale kusut pk masalh, aku pon rem2 trus grk tanpa toleh kiri kanan... tiba2 dtg 1 iswara putih, aku tak sempat elak... aku langgar side, footrest besi aku tembus bumper dpn die, mlekat la aku ngn iswara 2, terseret lbh kurang 20 mter... abes luka2 aku... pas kete 2 brenti, aku pon bgn slow2, angkat moto paking tepi, duduk ats jln, tmenung... mamat 2 kua2 maki2 aku, aku takde respon pape... sib bek yan si tokey burger dtg, tlong setel ngn mamat 2... die cadangkan mamat 2 repair kt bengkel mbr die, sume bil yan tlong setel dlu, nnt kire aku hutang ngn yan la... die siap explain cite yg aku ni ilang wallet semalam so tgh kusut... mamat 2 pgg kata2 yan sbb die pon regular customer yan gak... so setel la mlm 2, trime kasih byk2 yan sbb selamatkan aku... balik umah, aku tmenung, tgn masih lagi di posisi yg sama, atas dahi... esoknye aku anta moto kt bngkel Syien... sib bek aku ngn Ah Syen 2 agk kamceng, utang la dlu repair2 pe sme...

bape2 ari pas eksiden tu, bdn aku still sengal2... mbr aku cdangkan gi urut kat pakcik tukang urut kt ungku mohsin, Larkin... aku pon gi la... pas urut sme pakcik 2 siap bagi ubat akar kayu lg... aku pon tny la die, bape sme dgn harapan die akan jwb "bape2 je la, seikhlas hati..."... sangkaan aku meleset sbb jawapan die "urut 40, ubat 30..."... aku time 2 baru je pinjam 40 ngn mbr, wt modal menyambung hdup, skali kene byr urut lak.. aku pon ckp pakcik 2 ubat tak nak, so byr urut je...

dpn umah pakcik 2 simpang T, ade traffic light sme... aku dh dpt iktibar dr eksiden sblm 2, so brhati2 la aku melintas... usha2 kiri kanan, kete sme tgh brenti sbb dorg lampu merah, aku lampu hijau... aku pon kua... skali dtg la 1 biji moto spore ni, dh la langgar lampu merah, langgar tyr depan aku skali... die time 2 mmg tgh laju, tpusing la moto aku, tp aku sempat melompat, pas2 landing baik siap bdiri tegak lagi... aku takde pape, tp moto aku jahanam... tergelak jp aku tgh2 simpang 2, mengenang bala menimpa2... mst org len igt aku dh gila... aku pon angkt moto, try stat... ble jln lg, tp dgn tangan kiri aku dok ampu lampu dpn sbb tkeluar, handle senget sbb fork bengkok... pe la nsib ko cad8326, bru pas operate dh saket blk... aku pon gagahkan diri bwk pelan2 smp tmn u, anta trus kt syien sbb takde makne aku nk simpan dgn keadaan yg cmtu... aku pesan kt syien tnggal stu dlu, ade $ nnt bru repair... die ok je... aku pon mnapak blk umah...

mlm 2 aku tmenung pnjg mengenang nasib... myb ni sme ujian dari Nya wt aku... dlu, aku pantang ade pape je, mst nak mencarut, maki2 hamun... agk2 nye ni la cre Allah nk kasik ajar sket same aku... sib bek Dia bagi seminggu je dugaan kt aku, klu kasik cm Nabi Ayoub a.s., bpuluh2 tahun punye dugaan, mau gile aku... stat dri mlm 2, aku jd agak matang, tak sebaran dulu2 dah... pengalaman ditimpa dugaan selama seminggu 2 membuka mata aku agar jd lebih sabar...

5 comments:

Mohd Hafiz Safwan said...

akhirnya cerita ini ditulis...dah dengarko citer tapi sekarang dah boleh baca..hahaha..Hidup ALUMNI

heretic preacher said...

hehehehe
nnt aku jd producer aku nk wt short film cte ni hahahaha
ko blakon jd yg bwk moto spore lnggar aku 2 la... tak perlu la aku sbut kt sini etnik die muahahaha

Anonymous said...

I knew it you had it hard at that time, but didn't know it was THAT hard. Sorry I wasn't there for you. Apa jugak yg Allah bagi kat kita, YAKIN ada hikmah disebaliknya. Maybe we are just too blind or preoccupied to see it.

Apa2 pun, what don't kill us, make us stronger (except for drugs).


-kakngah-

heretic preacher said...

hehehe takpe ngah, 2 sme pengalaman, hdup nk senang je tak syok a... skali2 rase mkn roti burger nk expired cecah gula smp sminggu, bru ade thrill heheheh

Anonymous said...

GILE SADIS!! AKU PUN PENAH KENA MCM KO..TERDUDUK KEJAP!! SMP TAHAP AKU TEPON MAK AKU NANGES2..PASTU BARU LA AKU PAHAM PERASAAN SEORANG IBU..WALAUPUN KITE CUME CERITA KAT DIA PASTU JIWA AKAN TENANG N BARU NAMPAK JALAN HIDUP...UWARGHHHHHHHHHHH!