Wednesday, December 17, 2008

Do Video Games Make Kids Smarter?


i couldn't help myself from overhearing a conversation between an angry mom with her son in the cafe today... she was all mad about her son asking her to buy him a PS2... judging from the way they dress and phones they use, i think it's not that they can't afford it, but maybe 'buying video games' is just not in the family's to-do list...

i played video games ever since i was a little kid... the best console at that time only have like 64bit of memory, with games like contra, mario bros, bomberman and many others that are capable to make me (and sometimes my abah too) glued to the screen for hours... while the graphics are unrealistic, 2D and slightly disporpotionate sometimes, nevertheless these video games never failed to captivate me... thanks to my understanding parents, i was able to venture into the virtual world of video games...

however, not all parents are as understanding as my abah and mak... some of these parents don't even allow their kids to get close to any gaming devices, let alone buying them one... they believe that playing video games are just a waste of time... but does experts say so? guess not... read here

from atari to wii, video games console has evolved and changed a lot... the graphics of today's video games are so real, sometimes it scares the hell out of me... can't wait to rock with the new guitar hero series... being jamming to GH3 for quite sometimes... here is a pic of my nephew with his flying-v, playing guitar hero on wii... amirul rocks!

9 comments:

Khalsyaza said...

fuhh... cakap omputih tu... hehehe
Bro, dulu bapak aku taknak belikan aku apa2 games, tapi bila anak aku minta suruh beli PS2, aku taknak nanti pengalaman sama akan berulang bila anak dia plak nanti minta games...

Dengan adanya PS2 ni sekarang, nak suruh dia buat apa2 pon lebih senang dan hubungan lebih mesra sebab bapak dia pon main sama....

heretic preacher said...

sekali sekala berubah angin bang, kang tak praktis bahasa omputih ni kang, wt malu ngn budak2 kck je... dorg skang kt skolah pon skipping err speaking ^_-

hehehe bab bapak men sama tu yg syok tu, kadang2 smp tak nk gilir ngn anak pon ade hehehe... PS2 ni brantu bang, slagi tak lepas stage, geram je rse... papehal pon, bagusla utk bond bpk ngn anak... menjalin kemesraan...

Mohd Hafiz Safwan said...

Tgk kaki laa..kira ok laa dia speaking..sepp baik dia tak tulih pakai mandarin.yang tulih post ni pun brapa pointer dia sem lepas..Congrats Bro..macam nak kena join main Guitar Hero 3..

Aku teringat zaman tahun 1998, masa game Red Alert tgh hot. Ada cina yang jual cd game tu cuba racun bapak aku dengan kata "Ini game manyak bagus, lu punya anak buley jadi pandai lo,"..memandangkan tahap kebangangan aku semakin menjadi-jadi ketika itu, bapak aku pun belilah untuk aku mainkan..hehehehe

heretic preacher said...

heheheheh pointer2 ni isu sensitip bro... bkn pe, tak syok gk score lbh2 di kala sahabat2 len rmai fail paper... aku kesian tp nk wt camne... dh rezeki aku time ni kot, rezeki org len blom lg... game bagus utk rangsangan otak, utk rangsangan lg satu tu, kne cri mende len a hahahahaha

Nukilan ida said...

yup.. i agree videio game ni kita yang kene menggunakan dia.. bukan dia menggunakan kita.. as parents kene set rule for children and it can be as a reward to them too..
(takde anak senang lg senang kot nak ckp secara teori)hehe..
My time, i have the luxury to watch my brothers play the games.. as i ni pompuan slalu diaorang tak bagi and cakap i ni slow..
But i remember there is one game i like so much tapi tak ingat namanya.. main kutip2 kat taman..
I cadangkan skide main game yang dancing atas tapak dancing tu for 30 min!
Teringin gak la nak main bende tu..
hehe

heretic preacher said...

hahahaha busu
dr ida sruh ko men dancing evolution... cdgan yg baik ni... sem dpn tak pyh men guitar hero dh, kita beli tikar getah yg wt men game joget tu je hehehehe

Mohd Hafiz Safwan said...

30 min..lama tuh.

kitorang yang takder anak(mahupun isteri) lagi nih setuju la jugak yang ada rule yang jelas untuk permainan game nih. Bukannya hapa, budak2 sekarang dah tak macam dulu laa. Walaupun zaman saya membesar dengan game TV. Sama macam anak Bro Khalid, saya dapat lepas tong-tong duit yang dikumpulkan masa sunat..time tu darjah 5. sempat la main menatang tu setahun sebelum diharamkan akibat UPSR dah dekat. Tapi teruk gak restriction yang mak kenakan kat kami adik-beradik. Ada satu tape pinjam tu berderai dia baling kat dinding..nasib baik ada 5 game jer dalam tape tu. Semua tu berlaku sebab "DAH MAGHRIB"

Mohd Hafiz Safwan said...

Bagus la ko apek. Pada aku takder apa2 yang boleh dibanggakan sebab aku tak belajar hapa2 pun sem lepas. CAD boley dapat A..pe kejadahnya??...dah la test aku hancur. Tapi bila aku tanya kat en Helmi, dia cakap paling rendah dia bagi pun B-..takder yang fail.

Nak kena susun strategi yang lebih baik untuk semester depan.

heretic preacher said...

ko ngn helmi kn 'ini-mcm'... so aku tak pelik...

"Nak kena susun strategi yang lebih baik untuk semester depan."- ayat2 cinta ni sudah biase ku dgr di ambang setiap pembukaan sem baru hihihi...