Wednesday, April 8, 2009

skema jawapan penilaian tahap 1 Tabika Kemas...

atas ni bukan gambar hiasan... ni aku di tahun 1984 bulan julai (ada tulis pon kat situ, saje je nak ulang balik... ingat senang ke sekeping gambar nak survive 25 tahun?) aku ketika kecik, amatlah banyak cakap... semua ahli keluarga terdekat pon tau... semangat ingin tahu aku melampaui batas usia... kalau aku dengar @ baca apa2 perkataan yang aku tak tau maksud, siapa2 yang ada di sekeliling aku akan jadi mngsa, dan selalunya adalah mak dan kakak aku... abang2 aku dok asrama, kalau ada pon jarang layan aku... jadi tinggallah mak dan kak aku melayan soalan2 cepumas aku...

pada suatu hari masa aku umur 4tahun, aku tengok drama swasta yang tak membina minda... sekarang semua drama swasta kot, dulu lain sebab ada sesetengah drama yang orang2 kerajaan jadi pengarah, penerbit, pelakon, boom, make-up artist dan driver van production house... (aku bantai je, aku pon tak tau kenapa dulu drama2 dipanggil "drama swasta") nak dijadikan cerita, ada la dalam dialog drama tu sebut "pelacur"...

aku yang naif dan daif pun bertanyalah kepada mak aku yang memang penonton setia drama2 camtu (dulu la, sekarang ni layan Jelita, Spa-Q dan cerita yang ada watak Rado, sekejap mati sekejap hidup sekejap buta tu, tak tau tajuk pe)...

"mak, pelacur tu ape?" tanya aku dengan penuh perasaan...

"pelacur tu perempuan jahat..."

"jahat camne? merompak ke?" tanya aku lagi tanpa belas kasihan...

"tak, dia selalu keluar malam, pastu hisap rokok..." jawab mak aku, berdasarkan kelakuan watak tu masa aku tanya...

(kepada perempuan yang hisap rokok jangan la terasa plak k? zaman dulu perempuan merokok sangat rare... so apa2 watak perempuan jahat dalam tv akan dimulakan degan aksi perempuan seksi pegang rokok hembus asap... stereotype)

ok, maklumat diterima... saving data...

beberapa hari pastu, aku ternampak seorang wan, bukan wan kamarudin-ape-kejadah edisi siasat tu, tapi wan @ nenek... (orang pahang panggil nenek tu wan kalau nak tau... kalau nak tau la kan, kalau tak nak tak payah la baca lagi, gi la baca siri bercakap dengan jin tamar jalis ke, buku sifir ke pe...) wan tu tengah bersantai dengan dedikasi nya atas pangkin depan rumah dia, sambil menyedut rokok daun...

"definasi" pelacur yang baru download tu terus run dalam otak aku, sepantas milisaat... tanpa segan silu balik tu aku bagitau mak aku...

"wan tu pelacur kan?"

kesian orang tua tu kena fitnah... nasib baik la tak tersebar keliling kampung...

wtf's of the day: katakanlah yang benar, meskipun ia pahit...

7 comments:

Alin Shoppe said...

criter yang mak ko suka tengaok tu mak haku pun suka..yg ada rado tuh! tajuknya INTAN..sinetron indon kan..muahahaha

heretic preacher said...

hehehehe... typical mom memang minat kot... intan ye name cite tu? dah beratus2 episod dh kot, dari tahun lepas lagi...

Alin Shoppe said...

a'ah dah dua ratus lebey episod dh.. aku rasa dh nk dekat abes.. sebab keseluruhan ada 249 episod rasanya..

heretic preacher said...

gile la... kalau stat dulu time baby baru lahir, time abes episod baby tu dh bole bjalan kot!

Alin Shoppe said...

silap2 budak tuh dh leh mengeja.. muakaka..

heretic preacher said...

hehehe... ajaib tu setahun lbh dah pandai mengeja...

Alin Shoppe said...

eii ko jgn alangkan Rado leh mati-idup balik-buta-pehtu celik balik-
inikan pulak budak setahun leh mengeja.. apa barang kan..
hahahah..