Tuesday, May 5, 2009

antara Wawasan 2020, Islam Hadhari dan 1Malaysia...

image taken from here

post aku kali ini tiada kena mengena pon dengan ideologi2 macam dalam tajuk tu... saja bikin gempak selibriti sket... apa yang aku nak tulis adalah tentang industri muzik malaysia sekarang ni... poyo, aku sedar ~_~"

aku pernah mengalami satu fasa suatu masa dahulu di mana aku tak layan langsung lagu melayu yang baru keluar (lagu2 oldies masih layan)... zaman tu sekitar 1998-2000... era industri muzik meriah dengan band2 "sampah" dengan lagu meleleh jiwang-tahap-karat-kaw2-kena-grind-baru-hilang punya... band macam Budak Kacamata (sangat menjengkelkan untuk orang2 rabun cam aku), New Boyz (ye, aku tau tomok juara OIAM), GT Boyz (lagu apa diorang nyanyi pon aku tak pernah tau) dan semua band yang bermula dengan huruf "S" (Scoin, Scan, Spoon, Senduk, Selipar, Senggugut dan sebagainya)... Jangan kata nak layan, baru dengar intro pon dah nak terjeluak...

oleh sebab kadar menyampah yang membuak2 time tu, aku rasa bukan aku sorang je tapi ramai lagi yang beralih ke produk2 dari seberang, untuk lagu2 berbahasa melayu (indon kira bahasa melayu la kan, kembar tak seiras)... kena pulak time tu dengan melly goeslow, ari lasso, dewa, peterpan dan banyak lagi artis sana tengah naik... maka, terpisah la aku kejap dengan industi muzik tanahair...

tapi, sejak 2-3 tahun ni, lagu2 tempatan berjaya menambat hati dan telinga aku balik... terima kasih kepada band2 indie cam Estranged, Hujan dan MUH; singer-songwriter cam aizat, malique dan yuna, aku kembali mendengar lagu2 melayu tempatan... aku masih lagi minat lagu2 orang putih dan yang tak berapa nak putih, tapi indon memang dah kurang sangat2... kalau ada pon Ungu dan Letto, sebab lagu dorang mengingatkan aku yang selalu leka...

berikut adalah beberapa lagu tempatan (bahasa melayu dan Inggeris) yang membuktikan industri muzik kita telah bebas dari jangkitan virus leleh, secara serius (read: seriously)...



serius mula2 dengar lagu ni aku ingat nidji yang nyanyi...


aku agak boleh tahan menyampah dengan orangnya, tapi lagu2 dia agak boleh tahan layan...


dorang ni memang otai, aku layan dari sekolah... tapi lagu2 sekarang ni mellow semacam je, tak semeriah album 1.2mg dan butter worth pushful... gila tua loque, dah macam karam singh walia aku tengok... kalau rajin baca la "berita2" kat bawah tu, lawak yang sinikal...



kalau tak tau, mamat vocalist ni la yang kahwin ngan anak raja bahrin tu... kalau raja bahrin pon tak kenal, pergi duduk terengganu selama beberapa bulan atau kembali ke tahun 1992...


lagu ni best tapi version asal aku tak berapa suka... international version ni manyak syiok...

akhir kata, belilah barangan buatan malaysia dan bahasa jiwa bangsa... demi negara yang tercinta, ku curahkan bakti penuh, setiaaaaaaaaaa... (aku masih hafal lagu ni, tak percaya nanti aku tulis full lyrics)

4 comments:

Mohd Hafiz Safwan said...

aku tahu ko masih hafal lagu tuh.

Demi Negara
Yang tercinta
dicurahkan bakti penuh setia

Sambung2

heretic preacher said...

hey salah tu (baca cm bandi amuk)
"ku curahakn" bukan "dicurahkan"

aku sambung...
demi raja yg disanjung tinggi
kesetiaan tak berbelah bagi
kepada pemimpin kepada rakyat
khidmat diberi penuh taat
sama bekerja sama berusaha
setia berkhidmat untuk semua
rela berkorban apa saja
amanah bangsa tetap dijaga
kami berikrar penuh setia
untuk agama, bangsa dan negaraaaaaa

Alin Shoppe said...

kumpulan senggugut?
hahaha W.T.F??
lagu apa dier nyanyi weh?
kasi refresh sket memory aku..
hahahahahah....

heretic preacher said...

hehehe...

single pertama dan terakhir mereka adalah "period pain please go away"... video klip ditaja oleh panadol menstrual