Thursday, May 14, 2009

siri seram2 kuku: penunggu...


semenjak aku habis sekolah, macam2 kerja aku pernah buat... walaupun part time dan tempoh masa paling lama pon 6 bulan, tapi cukup banyak memberi kesan pada aku... antara pekerjaan yang bertuah sebab dapat aku untuk melaksanakannya:
  • sales assistant - 2 supermarket yang berbeza, satu dah bangkrap anak taukey songlap $
  • general worker kilang - skop kerja meliputi sesimple housekeeping hingga secomplicated pasang mesin sebesar rumah, kenangan manis pernah terpaksa kerja dari 8pagi - 2pagi nonstop
  • pump attendant - hijau merah baru lama, tahap bangla
  • language counselor - position cam gempak kan? padahal hanyalah salesman penjual alat bantuan belajar bahasa ala linguafon
  • paper checker - untuk Kumon bukan kuman, kerja senang gila tanda kerja rumah budak sekolah rendah
  • brader burger - pencapaian terbaik aku adalah setting 27 daging special serentak, ada bran?
  • banquet staff - jadi kuli hotel bagi makan cina kahwin dan annual dinner kilang
  • steward - bukan dalam kapal terbang tapi panggung wayang, yang koyak tiket korang beli mahal2 dan bawak torch light ke hulu ke hilir dalam gsc seberang jaya dulu tu aku la
  • waiter - Secret Recipe Taman Universiti Skudai, Fisherman's Grill Sg Ara Penang, Renela Cafe Sek9 Shah Alam dan terkini The Chicken Rice Shop Bukan Sekadar Nasi Ayam pok3
hari ini, genap seminggu aku kerja sebagai penunggu aka waiter di The Chicken Rice Shop plaza shah alam... part time je, rm4 sejam... dari duduk saja cuti2 sem ni, baik aku kerja... dapat duit tu memang lah motivasi utama, tapi selain daripada tu, pada aku banyak kebaikan buat kerja part time time2 cuti belajar ni...

pertama sekali, pengalaman la... duduk dalam tempurung kelas tu memang lah dapat ilmu, tapi setakat tu je la... ilmu untuk hidup takkan dapat nya... pengalaman paling best, aku pernah survive 2 minggu makan roti burger expired sahaja tiap2 hari... cam mat saleh makan roti je tak makan nasi, sengkek punya pasal... time kerja jugak dapat bergaul dengan macam2 jenis orang, macam2 tahap pemikiran... otak ada sikit bukak la...

aku paling suka kerja waiter, sebab kerja ni boleh melatih kesabaran... apa kau ingat senang nak tahan maki kalau salah hantar order? itu belum kira tumpahkan air atas customer lagi... tapi itu semua dugaan2 zaman dolu2, time awal2 aku berkecimpung dalam seni menatang juadah ni... sekarang alhamdulillah takde silap ambik order atau tumpah2 dah... dan aku juga semakin sabar, dah kurang baran dari dulu... dolu2 tau nak meletup je, tak padan kecik...

aku juga menyalahgunakan kerja part time untuk berlatih bercakap, build up soft skills and confidence level... dulu aku agak malu nak bercakap dengan orang tak kenal, especially dalam english... sekarang alhamdulillah boleh la sket2... setakat nak kencing mat saleh sesat tu boleh la... dan aku juga boleh praktis mandarin aku, maklumlah dan 14 tahun aku tinggalkan SRJK (C) Chung Ching kesayangan aku tu... paling best time jadi waiter dan ada customer cina yang tak tau aku faham apa dia cakap... macam2 rahsia boleh dengar... manyak syiok...

banyak lagi sebenarnya kebaikan buat part time ni, tapi aku tulis panjang2 pon bukan ada orang nak baca sangat... apa2 pon nasihat aku kepada yang masih belajar, cari la kerja part time time2 cuti ni walaupun bapak kau kaya raya, tahap ada Hummer tapi pakai untuk angkat buah sawit atau mempergunakan wang kertas untuk balut tembakau bikin lenteng... sesungguhnya pengalaman hidup itu tidak dapat dijual beli, ia tiada di tepian pantai, iman adalah mutiara... tak percaya tanya kumpulan Raihan...

8 comments:

Anonymous said...

woh kalau jadi waiter tapi tahap kesabaran kurang camane.

Aku Sempoi said...

apa lah ko bro

cerita lah sampai abis

pasal rahsia dalam bahasa cina tue

diorang cerita pasal apa ?

heretic preacher said...

j/m: itu awal2 dulu la, skang ni dah penyabar sket dah ~_~

heretic preacher said...

a/s: macam2 bro... ada yg kutuk org kita, ada pasal kutuk diri aku je, dan ada gak yg bukak pekung dada dorg sendiri... tak syok la tulis dalam blog terang2 kan, racist la plak kang ~_+

Nukilan ida said...

yup agree..partime work membuka mata dan mulut untuk pandai berinteraksi dan develop soft skill.. akak okay la skit rm7 sejam upah oncall di KLIA..hehe..

Cakap pasal partime work.. dulu2 teringin sgt2 kerja kat McD or KFC sebab syiok nak jadik cashier..dapat tekan mesin2 tu and pegang duit2 tu.. tapi tak pernah dapat peluang....frust giler rasa tak dapat kerja kat kfc and McD... last2 masa spm dapat kerja WetWorld kat shah alam ni atas bantuan mak.... tak dapat gak kerja jadik cashier (nak jadik cashier kene seniorla kan..) so kerja nya buat burger.. tapi best gak la.... pastu cukup bulan dapat gaji pertama seumur hidup 150++ giler bangga dan rasa banyak giler esp pegang duit RM100 sekeping! hehe...

Abgnyer pulak kerja jadi Pembantu Dapur kat HotelGoldCoast kat pasar jawa klang..jadi kuli dapur la kiranya...penting gak ooo, tukang buang sampah...
Then abgnya kerja kat ShakeyPizza lepas graduate..jadik tukang buat pizza..then jadik buruh binaan! selama sebulan..merasalah pasang bumbung,ikat bata dsb..buruh binaan tak bergaji sebab tolong bapaknya..

heretic preacher said...

dr ida: ala jadi cashier bukannya syok pon kak, kalau short ke pe kena potong gaji... tak dpt jadi cashier mcd n kfc pon, asal dpt jadi customer pon jadi la ~_~

Jacobs Weetameal. said...

The Chicken Rice Shop Bukan Sekadar Nasi Ayam pok3-gelak besar baca.hahahahaha.

heretic preacher said...

hanim: hehehe... lame kan? ntahpape tagline... nasib baek la aku kuli je, klau tak dah lama aku tukar, gile annoying bunyik ayam...