Saturday, May 16, 2009

sekolahku sorgaku...


image taken from here

semalam, aku telah dipaksa oleh Ashkut untuk bermain futsal bersama2 dengan member2 sekolah lama aku dulu... sejak habis sekolah 9 tahun yang lepas, ni la 1st time aku join mende2 ala reunion camni... bukan sombong, tapi aku segan ngan budak2 sekolah aku... dorang semua dah berkerjaya, aku masih "sekolah"... yang ada semalam, Hardcore - doktor di HUKM, Trasher - QA di Osram, Tak Sang - tokey kedai spek, Ayim - PTD, Aboy - akauntan, Maru - juruaudit... gila gempak semua... nasib baik la ada Ashkut ngan Ayam yang still kat UiTM cam aku... so tak la segan sangat...

memang cam bodoh main futsal 4 sebelah tanpa keeper sebab tak cukup orang... tapi aku still enjoy... video ada tapi tak boleh upload sebab banyak sangat caci maki yang tak sesuai untuk pembaca bawah umur... mulut longkang semuanya, mencarut aje kerja... teringat balik zaman sekolah yang memang bahagia walaupun senantiasa dihambat warden... lepas penat main futsal, penat gelak plak... semua masing2 bukak cerita lama... pasal Ayam ngan Gabus kantoi rokok tapi tak petik nama2 lain dan siap boleh tawar menawar lagi ngan warden berapa hari nak gantung, pasal Trasher curi buah, dan paling best pasal TakSang makan tanah kena belasah ngan senior... malam tu memang sejarah, tercetus revolusi...

kisahnya, sekolah aku cam bodoh, amat mementingkan senioriti... semua benda form 4 tak boleh buat... baju kena masuk dalam, gi kelas tak boleh lalu shortcut, cam bodoh... asal wat hal, malam2 kena a tarik ngan form 5... tengok nasib la, kadang kena sekolahkan, kadang kena "motor", nasib tak baik kena belasah... time yang TakSang makan tanah tu, form 5 ramai2 tarik dia gi padang belasah ramai2... tak tahan punya pasal, kitorang yang form 4 ni pakat serang balik, masing2 bawak apa yang tercapai dek tangan... besi, kayu, hanger semua ada... ambik kau form 5 lari bersepah, kena kejar ngan "adik2 junior"... puas hati gila... merasa cepuk senior... kaw2 kena mana yang sempat dalam gelap pukul 3 pagi tu...

kesokan harinya, sepuluh orang form 4 kena panggil gi mahkamah warden, termasuk la aku... cam bodoh, nak bela kawan kena pukul, alih2 kitorng yang kena masuk mahkamah, konon perancang la... nasib baik tak kena gantung ke pe... tapi lepas tu memang form 5 tak kacau kitorg dah, tak nak tuck-in ke, nak lalu shortcut ke, nak fly ke, tu kitorg punya pasal... tau pon kecut...

dalam banyak2 era, era zaman sekolah la paling best kecuali erra fazira... kalau boleh rewind, aku nak kembali ke zaman tu... tak payah fikir pasal duit, belajar pon lebih kurang, enjoy je setiap masa, tanpa ada rasa tanggungjawab... harap2 anak aku nanti tak hadapi zaman sekolah cam aku, biar dia jadi budak baik yang bertemankan buku dan library sahaja...

5 comments:

Nukilan ida said...

okayla tu...daripada we all tak pernah berkesempatan..jasin ni biasa budak pandai2..im from mrsm terendak, abgnyer from mrsm pdrm...

Mohd Hafiz Safwan said...

Dah tua rupanya ko...ehh..kita..hehehe

heretic preacher said...

dr ida: pandai saja pon tak ke mane kak, wat malu org tua je :(

zaman kitorg kt jasin, klau yg lower form dari terendak terkenal ngn ragbi n gangster2, klau pdrm lak terkenal ngn mat kontrol hensem n mat bunga hehehe

nurfaizah.hasim said...

wah.
senior jasin.

saya batch 06/07.
dok sekolah mmg best!~

heretic preacher said...

bro: tua ke? budak2 sume kata aku cam 19tahun muahahahaha...

faizfaizah: walaupon aku dulu skolah sana, tapi swimming pool tu aku tak penah masuk walau sekali...